Hannelandian tarina alkoi henkisesti jo vuosia sitten.
Asiasta tuli totta vasta vuosia myöhemmin. Täytettyäni 40 vuotta aloin vakavasti pohtimaan elämäni suuntaa. Takana olivat työntäyteiset vuodet, aktiiviset harrastukset ja vahva halu kehittyä ammatillisesti. Koin, että oma osaaminen jäi jotenkin arkityön jalkoihin. Ennen vuoden vaihtumista 2016 päätin, että tulevana vuonna sanon Kyllä! jokaiselle hankkeelle, joka voisi viedä minua eteenpäin urallani. Kaipasin vapautta toteuttaa visioitani kasvatusalalla, toteuttaa taidepainotteista opetusta ja kasvatusta tarinan keinoin. Työyhteisöt, joissa olen työskennellyt, olivat aina olleet rakentavia ja innovatiivisia. Hiljalleen mieleeni nousi kuitenkin noussut ajatus, että olisiko mahdollista kiteyttää kaikki opittu tietotaito ja tehdä sen puitteissa esimerkiksi omaa koulutustoimintaa.
Vuoden 2015 – 2016 aikana Opetushallitus kutsui minut pitämään esi- ja alkuopetuspäiville työpajaa teemalla leikki ja elämyksellinen oppiminen. Noista työpajoista lähti sana Suomessa leviämään Leikin Voimasta ja yhtäkkiä keväällä 2016 sain useita yhteydenottoja eri puolelta Suomea. Niinpä jouduin pikavauhtia tekemään päätöksen jatkanko lastentarhanopettaja toimessani vai vastaanko koulutuspyyntöihin.
Hannelandian koulutustoiminnalla levitetään leikin värikästä sanomaa ja rakennetaan vuorovaikutteista siltaa lapsen ja aikuisen välille. Koulutuksissa sovelletaan erilaisissa prosesseissa leikkiä, Orff– pedagogiikkaa, tarinoita, musiikkia, rytmiikkaa, ilmaisua ja draamaa sekä tieto- ja viestintäteknologiaa. Kokemalla, eläytymällä, heittäytymällä voi oppia enemmän kuin tiedollisesti koskaan ajattelisi olevan mahdollista. Luovuus ja leikki kuuluvat yhteen. Ja sen minkä on tehnyt ja tuntenut, sen usein myös oppii.
Hannelandian koulutustoiminnalla on selkeä missio ja tavoite. Suomessa tarvitaan innovatiivisia kokeiluja ja rohkeutta kulkea kohti tuntematonta. Varhaiskasvatuksen uusi toimintakulttuuri vaatii tarkastelemaan työn tekemistä erilaisista näkökulmista. Ehkä vanhaakin työtä voisi ajatella tai organisoida uudelleen tai uusilla ideoilla virittää intoa perustyön tekemiseen. Leikki on luovuutta ja kahleista vapaata ajatustoimintaa. Leikki luo innovatiivisuutta ja ruokkii mielikuvitusta. Leikkimällä oppii sitä, mikä muutoin voisi tuntua mahdottomalta. Uskon, että tarvitsemme rohkeutta tullaksemme siksi mihin pystymme
Miltä metsä tuoksuu
Aamu-usvan aikaan
Miten kuikka laulaa kesäyön taikaa.
Usvan peiton alla
Joutsenpari nukkuu
Kuikan hellä laulu
Uneen tummaan hukkuu.
– H.Nyman 2018